Opleiden en een beter product leveren aan uw buitenlandse gasten?

Animatieteammaandag 15 mei 2017

U heeft in het seizoen binnen uw organisatie ongetwijfeld enkele stagiaires rondlopen. Stagiaires die in de receptie, animatie of horeca werkervaring opdoen. Wist u dat wij In Nederland met dit werkend leren één van de koplopers in Europa zijn?

Een vak leer je natuurlijk in de praktijk. De school (het ROC) zorgt voor de basisopleiding en de theoretische kennis. De praktijk leer je door met echte gasten te maken te hebben in echte praktijksituaties. SBB erkent leerbedrijven en ziet toe op de kwaliteit van de door u aangeboden leerplaatsen. KIKK zorgt ervoor, via een aantal erkende opleiders, dat uw praktijkbegeleiders worden opgeleid tot het diploma ‘Praktijkbegeleider recreatie’.

Onderschat deze opleiding niet! Het begeleiden van stagiaires en leerlingen vraagt nogal wat van zo’n praktijkbegeleider. Er worden door een stagiair fouten gemaakt die een taakvolwassen medewerker niet zal maken, u moet hen leren werken en verreweg de meeste werkzaamheden zijn voor zo’n stagiair nieuw.

In het begin van een stageperiode vraagt dit daarom (veel) extra inspanning van de praktijkbegeleider en de binnen de afdeling aanwezige collega’s. Maar na een goede inwerkperiode laten deze jonge mensen vaak ook bijzondere prestaties zien. Verreweg de meeste werkgevers zijn erg blij met de stagiaires die zij hebben. En de stagiaires zijn blij met de hun geboden mogelijkheden binnen het bedrijf om zich te ontwikkelen. Opleiden is daarbij voor iedereen een must omdat we immers nieuwe vakbekwame medewerkers nodig hebben om de uitstroom van ouderen weer te kunnen opvangen. Als dat geen win – win situatie is!

Wist u overigens dat er ook goede mogelijkheden bestaan om stagiaires vanuit het buitenland binnen uw organisatie een stageplaats te bieden? Vooral binnen landen als Duitsland en Oostenrijk heeft het werkend leren ook een belangrijke plaats in de opleiding van jongeren. Steeds meer worden er binnen Europese samenwerkingsverbanden stagiaires ook internationale stages aangeboden. Ons land doet daar nog beperkt aan mee. Vooral het taalprobleem wordt vaak als een knelpunt gezien. De buitenlandse stagiaires praten immers geen Nederlands.

Maar…. heeft u wel eens gedacht aan wat een (bijvoorbeeld) Duitstalige stagiaire wel als extra meeneemt? Uw Duitstalige gasten worden in hun eigen taal aangesproken. De ervaring wijst uit dat zij dit zeer waarderen. En ook binnen uw team zal de Duitse taal meer aandacht krijgen. Zo zal de Duitstalige stagiair uw Nederlandstalige medewerkers helpen bij het verbeteren van hun taalvaardigheden in het Duits. Dat is wel een heel zinvolle win-win situatie!

Heeft u interesse in zo’n buitenlandse stagiair, neem dan gerust contact met ons op. Wij brengen u graag in contact!

Rob Versteeg
Endurance
www.endurance.nl

Endurance is een door KiKK recreatie erkende opleider en verzorgt met regelmaat een blog voor RECRON 

 

« Terug

Archief > 2017 > mei