Dreams must come true

margreet toonen 2maandag 16 september 2013

Dit weekend zat ik even vast in mijn werk. Je kunt gaan wandelen, maar ook een inspiratieboek pakken. Ik verdiepte me weer eens in het prachtige boekje ’Huh?!’ van Berthold Gunster, dat gaat over de strategie van het omdenken. Ik werd gepakt het volgende verhaal: een ziekenhuis in de VS raakt steeds meer patiënten kwijt aan ziekenhuizen in de omgeving. Toch kreeg de CEO opdracht een nieuwe kraamkliniek te openen.

Deze man zag dat natuurlijk aanvankelijk helemaal niet zitten, maar nam de uitdaging aan en paste de strategie van het omdenken toe:  hij vroeg zwangere vrouwen de kraamkliniek van hun dromen te beschrijven. Vervolgens bleek uit onderzoek dat geen enkele kraamkliniek in de VS op de droomplek van deze vrouwen leek: bubbelbaden, overnachtingsplekken voor de vaders, opa's en oma's die bij de bevalling aanwezig konden zijn, speelplekken voor kinderen. Men had kunnen kiezen voor de realisatie van enkele wensen.  Wat heeft men gedaan? Alles maar dan ook alles gerealiseerd. U begrijpt het al: de patiënten waren razend enthousiast en de kraamkliniek werd een groot succes. Het ziekenhuis kwam uit de rode cijfers.

Is de kampeersector ook niet vergelijkbaar met de kraamkliniek uit het bovenstaande stuk? Zijn de patiënten ook niet naar andere oorden gegaan. Naar Turkije of Ibiza? Naar een nieuw bungalowpark of AirBnB?  Willen we ze terugwinnen? Lijkt me wel. Moeten we ze dan niet vragen , hoe hun droomcamping er uit ziet, dit communiceren en realiseren?  Wat zou het zijn? Heel grote plaatsen, stevige hangmatten, paard voor de deur, verhuuraccommodaties op elk moment boekbaar,  ontbijtservice, leestafel met koffie en kranten op centrale plek of bij de wasmachines, eenzame plekjes om een boek te lezen , huisdier te huur, altijd gratis wifi, canvastenten met privacy, bloemenpracht, app met  bestelmogelijkheid services op de plek, 24 uur per dag zwemmen, vuurplaatsen, 24 uur per dag inchecken? We gaan het zien.

Gewoon allemaal doen, zodat gasten razend enthousiast worden omdat hun dromen waar geworden zijn. Zou dat de campingsector niet een enorme boost geven?

Margreet Toonen
NHTV

« Terug

Reacties op 'Dreams must come true'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > 2013 > september