OPLEIDERSBLOG: WIE WIL ER NOU SEIZOENSVERLENGING?!

Opleidersblog Jello IMG_2447.JPGdonderdag 07 september 2017

Ik ben afgelopen zomer twee weken op vakantie geweest in Noorwegen. Wat is dat een heerlijk woest land! Lekker wandelen door de bergen, spetteren bij een waterval of peddelen door een fjord. Prachtig! In ieder geval het landschap dan. De vakantieparken vond ik wat minder aantrekkelijk. Tussen de huisjes lag overal puin en troep, rotsen en zwerfafval. Maar als je dan je ogen dichtdoet en fantaseert over een skivakantie op diezelfde plek, dan ziet alles met een dikke witte laag sneeuw er overheen er ineens een stuk beter uit. De zomerse realiteit is echter anders.

De parken waar wij zijn geweest waren duidelijk wintersportparken, die in de zomer ook open zijn. Maar eerlijk gezegd ligt daar duidelijk geen focus. De vraag is dan wat deze seizoensverlenging oplevert? Overal waar wij kwamen was het enorm rustig. Tachtig procent van de huisjes stond leeg! En persoonlijk begrijp ik dat wel. Hoe kun je verwachten dat gasten in de zomer terug komen als het er zo troosteloos en onverzorgd uit ziet?

Andersom is het in Nederland vergelijkbaar. In de zomer zien de campings en vakantieparken er feestelijk groen en gezellig uit. Alles staat in bloei, de veldjes zijn groen, de lucht is blauw, bloemen, perkjes, terrassen en tenten geven het park kleur. Daar worden gasten automatisch vrolijk van. In de winter ziet het zelfde park er echter grauw, donker, kaal en drassig uit.

Hoe krijg je in de winter een camping in vakantiesfeer? Seizoensverlenging is wellicht interessant voor extra omzet, maar levert ook behoorlijk wat uitdagingen door natuurlijke omstandigheden. Waar ze in Noorwegen nog winst zouden kunnen halen door in de zomer te zorgen voor een verzorgd uiterlijk van het park, is dat in NL wellicht wat lastiger. Tenzij je de beschikking hebt over indoor Plaza's, waar je de sfeer meer zelf kunt beïnvloeden. 

Tot slot heb je bij seizoensverlenging ook nog te maken met een psychologische factor: hoe gemotiveerd blijft het personeel als je te maken hebt met hoogseizoen en aansluitend ook nog een laagseizoen? Ik hoor regelmatig dat vakantiepersoneel aan het eind van de zomer de pijp leeg heeft. Natuurlijk is er hard gewerkt! En natuurlijk heeft dat ook zijn weerslag op vermoeidheid. Maar dat moet niet gebruikt worden als argument om daarom in het naseizoen een stapje terug te doen, wat ten koste gaat van de vakantiebeleving van de gasten die er zijn. En volgens mij is dat ook niet nodig, omdat het vooral een psychologisch aspect heeft. Als je focust op het halen van de zomer, dan is de rest bijzaak. Als je de focus echter verlegd, kun je het veel langer volhouden, omdat het eindpunt nog niet bereikt is. Vorig weekend zag ik het ook weer gebeuren bij Feijenoord: staan ze in de eerste helft voor met 4-0, nemen ze daarna gas terug en wordt het uiteindelijk slechts 5-0. Kennelijk gaat het dan toch ineens in die koppies spelen dat ze er al zijn. Dat ze de punten binnen hebben. Jammer, want het publiek verdient ook een optimale tweede helft!

Conclusie: Wil je het seizoen verlengen? Stel dan duidelijke doelen met het team gericht op sfeer en beleving. Zowel voor de gast als ook voor jezelf. Vermoeidheid ontstaat namelijk in je hoofd door gebrek aan uitdaging en een duidelijk doel. 

Kijk op www.kikk-recreatie.nl voor trainingen die daarbij kunnen ondersteunen.


Olivier Oostelbos
Jelloo bv
06-510 80188
olivier@jelloo.nl
www.jelloo.nl

Deze blog is geschreven door Jello en is een door KiKK-recreatie erkende opleider

« Terug

Archief > 2017 > september