Wereld Toerisme Event zet aan tot denken … en doen!

WTE 27092017.JPGwoensdag 04 oktober 2017

Het inspirerende Wereld Toerisme Event op 27 september in Utrecht ligt achter ons. Voor het eerst bundelden partijen uit het binnen- en buitenlands toerisme de krachten op weg naar duurzaam toerisme. De middag stond in het teken van innovatie en  het aanreiken van bouwstenen om samen kansen te pakken. Dit met het doel ondernemers en beleidsmakers verder op weg te helpen, te verbinden en te inspireren om duurzamer te ondernemen. Want wie natuur, cultuur en beleving verkoopt, kan niet anders dan met verduurzaming en innovatie aan de slag gaan!

Sprekers

Visionair en internationale topspreker Anna Pollock stond met haar presentatie onder de naam ‘Flourishing beyond sustainability’ stil bij het gevaar van de toeristische druk en overbelasting van de omgeving en waarschuwde de tweehonderd aanwezigen: “Denk niet het gebeurt hier niet, het is slechts een lokaal issue of maak het duurzaam, dan lossen we het wel op! Lineair systems maximize, living systems optimize!” 

Christine Boland, stond als trendanalist, stil bij consumententrends en drijfveren van mensen. Ze wees op onder andere de digitale gekte (my phone is my castle), maar ook op bijvoorbeeld de kansen die de succesvolle zilte aardappelteelt op Texel biedt om de wereld te voeden. Met een blik op de actualiteit noemde ze de ‘plastic surfer’ die de Rijn afvaart, het plastic verzamelt en het met een deurwaarder weer bij de eigenaar komt terug brengen. Wees gewaarschuwd!

Succesvolle merken

Joris van Zoelen van Synergie stond stil bij het succes van de succesvolle merken van dit moment, die allen juist een sociale en duurzame boodschap hebben: Tony Chocolonely, Tesla en Dopper. Maar hij wees ook op de succesvolle posities van De Efteling (4), Center Parcs (34) en Landal (38) in de Top 40 van meest inspirerende bedrijven van 2016.  Dit alles in de wetenschap dat miljarden mensen dagelijks hun weg moeten vinden door onder meer 20 miljard websites op weg naar dat ene product of die speciale beleving.

Kennisplatform

Om vraagstukken en oplossingen voor de toerisme en gastvrijheidssector bij elkaar te brengen werd tevens het online platform Futureproof  aangekondigd door de initiatiefnemers. De komende maanden is het de bedoeling om een specifieke community voor de toerisme en gastvrijheidssector te ontwikkelen. Zo bieden we een podium om kennis, tools en oplossingen met elkaar te delen. En om samen de kansen van waardetoevoeging en innovatie ook echt te pakken.

 
De volgende datum

Tot slot vraagt RECRON u daarom alvast donderdag 27 september 2018 weer in de agenda te zetten. Op de dag van het Duurzaam Toerisme zal wederom het Wereld Toerisme Event plaatsvinden, dan in Nijmegen, in de stad die zich geheel 2018 ‘European Green Capital’ mag noemen.

De samenwerkende partijen:

« Terug

Archief > 2017 > oktober