'Met steenkolen-Duits ga je het niet maken bij je Duitse gasten'

Cursus Duits in Zeeland.JPGmaandag 23 april 2018

Veel recreatiemedewerkers geven aan dat zij “heel belabberd Duits” spreken. De Duitse gast wil graag iets beter te woord gestaan worden in “met Sesamstraat- en Bundesliga-Duits”.  Je moet gewoon niet bang zijn om fouten te maken. Juist door veel te oefenen maak je je het Duits toch snel eigen. Soms zie je gasten wel lachen en daarvan schrikt menig medewerker. 'Wat heb ik nou weer gezegd?'. Maar de Duitse gast vindt het ook knap als je probeert de Duitse taal te spreken. Wist u trouwens dat Duitsers professionaliteit boven persoonlijk contact verkiezen? En dus zeer gecharmeerd zijn van verzorgde gesproken taal en foutloze brieven/mails?

Dag van de Duitse taal 2018


De Dag van de Duitse taal stond dit jaar in het teken van het belang van Duits in het beroepsleven. De DNHK presenteerde een enquête over dit onderwerp, tijdens de Duitslanddag voor ondernemers in Utrecht. Ruim 100 scholen deden mee met eigen acties.

In de recreatiesector is het heel belangrijk de taal te beheersen. Te makkelijk wordt gedacht dat het ook wel met Engels kan, of met steenkolen-Duits. Daar zegt een Duitser dan niets over, maar hij denkt ondertussen wel: 'dat is niet iets voor mij’.

Karin Koppelmans, communicatiespecialist bij attractiepark de Efteling, leerde het Duits dat ze nodig had ‘on the job’. Ze moet er onder meer voor zorgen dat Duitse media over de Efteling berichten. “Ik sprak al aardig Duits, maar vakantie-Duits is echt niet voldoende voor zo’n baan.” Zij leerde de vaktermen vooral op Duitse beurzen. Omdat de Efteling steeds meer buitenlandse bezoekers trekt, zijn er inmiddels taaltrainingen voor de medewerkers in het park gekomen. “Dat gaat om heel praktische zaken als: ‘wilt u uw bril afzetten’, of: ‘kunt u uw tas tussen uw voeten plaatsen’. 

Engels wordt niet gewaardeerd

Hoe verschillend uw gasten of de werkomgeving ook is, met Engels kom je er niet, zeggen kenners. De Duitse jeugd spreekt nu wel beter Engels dan de oudere generaties, maar het is nog steeds beperkt. Duitse toeristen willen in het Duits aangesproken worden. En ook menukaarten in het Duits worden zeer gewaardeerd. 

'Ik dacht op de mavo: daar doe ik toch niks mee. Maar dat loopt dan toch anders'

We kunnen niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is Duits te leren. Veel scholieren denken, daar doe ik toch niks mee, maar dat loopt dan toch anders. De Duitstalige toerist is immers onze belangrijkste doelgroep. Zéker aan de kust en in de grensstreek. 

Maak gebruik van de KiKK subsidieregeling

Voor bij KIKK Recreatie aangesloten bedrijven bestaat er een subsidieregeling om de deelname aan in-company trainingen op het gebied van Duitse spreek- en luistervaardigheid (deels) te vergoeden.

Meer informatie?

Bel met Rob Versteeg van Endurance 033 – 450 83 33 of mail info@endurance.nl

bron: https://duitslandinstituut.nl/artikel/25713/met-steenkolen-duits-kom-je-er-niet-op-duitse-markt

Endurance is een door KiKK-recreatie erkende opleider en verzorgt met regelmaat een blog voor RECRON

« Terug

Archief > 2018 > april