Leisure Leefstijlen segmentatie wordt Leefstijlvinder

Leefstijlvinder.JPGdinsdag 10 juli 2018

Acht provincies hebben de handen ineen geslagen om de leisure leefstijlen segmentatie volledig te laten vernieuwen door marktonderzoeksbureau SAMR. Het resultaat is een eigentijdse segmentatie, gebaseerd op dezelfde uitgangspunten als de oude segmentatie, maar met actuele gegevens die voor iedereen gratis te vinden zijn op www.leefstijlvinder.nl. Dat betekent dat we vanaf nu niet meer spreken in kleuren, als ‘rood’, ‘geel’ of ‘lime’, maar in termen als ‘avontuurzoeker’, ‘plezierzoeker’ of ‘verbindingszoeker’.

Actualisatie

Belangrijke ontwikkelingen in het afgelopen decennium maakten een actualisatie van de leefstijlen nodig. Tien jaar geleden, toen SAMR de Leisure Leefstijlen in opdracht van RECRON heeft ontwikkeld, maakten 50-plussers bijvoorbeeld nog nauwelijks gebruik van sociale media. Een medium als Hyves was destijds groot, terwijl belangrijke actiesites als Vakantieveiling.nl of Groupon nog niet eens bestonden. Tegenwoordig boekt een belangrijk deel van de consumenten vakanties of uitjes via dit soort sites. Daarom gaven de betrokken provincies SAMR de opdracht de leefstijlen opnieuw te beschrijven. De Nederlandse vakantieganger en recreant is nu opgedeeld in zeven doelgroepen, op basis van BSR™ en er is uitvoerig beschreven wat hun wensen en behoeftes zijn.

De Leefstijlen nu gratis toegankelijk op Leefstijlvinder.nl

Voor het eerst zijn de leefstijlen digitaal beschikbaar. Belanghebbenden vinden alle informatie op de website www.leefstijlvinder.nl. Deze gratis toegankelijke website biedt ondernemers en overheden veel functionele handvatten. Op eenvoudige wijze kunnen ze bijvoorbeeld zelf een postcodeanalyse uitvoeren. Hiermee kan een specifiek bezoekersbestand worden voorzien van een leefstijlprofiel, waarmee een ondernemer inzicht krijgt in de interesses en wensen van hun (potentiële) bezoekers. Een gemeente-atlas biedt inzicht in de omvang van de leefstijlgroepen en het lokale vrijetijdsgedrag.

Acht provincies

SAMR heeft de leefstijlen beschreven in opdracht van de provincies: Groningen, Drenthe, Overijssel, Flevoland, Gelderland, Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht. De provincies werken samen met adviesbureaus en marketingorganisaties die de leefstijlen uitdragen en vertalen naar praktische tools. 

Meer informatie en advies

De nieuwe leefstijlvinder geeft inzicht in de leefstijl van jouw doelgroep op het gebied van vakantie en vrije tijd: https://leefstijlvinder.nl/

De gecertificeerde adviseurs zijn inmiddels getraind door onderzoeksbureau SAMR en zij kunnen u alles vertellen over de actualisatie.

« Terug