350.000 Nederlanders op vakantie verwacht met Pasen

Paasbericht_bollenvelden.jpgdonderdag 18 april 2019

In het paasweekend komen circa een miljoen internationale toeristen naar Nederland, volgens de verwachtingen van NBTC Holland Marketing. Dit zijn er 150.000 meer dan afgelopen jaar. Met Pasen gaan ook zo’n 350.000 Nederlanders op vakantie in eigen land. “Nederland verwacht met name toeristen uit de buurlanden, zo’n 65% komt naar schatting uit Duitsland en 25% uit België. Deze toeristen komen vaker terug en bezoeken uiteenlopende plekken in ons land.

Nederland in trek bij buurlanden 
Nederland is voor Duitsers en Belgen één van de belangrijkste bestemmingen voor een korte vakantie. “De toeristen uit de buurlanden staan erom bekend dat ze Nederland vaker bezoeken, zo ook met Pasen. Bijna tweederde van de Duitse en driekwart van de Belgische vakantiegangers is recent eerder in Nederland geweest. Met deze gedachte startten wij afgelopen jaar, in samenwerking met verschillende regio’s verspreid door het land, een campagne die zich specifiek richt op herhaalbezoekers. Deze toeristen staan open voor het ontdekken en ervaren van nieuwe plekken in ons land,” aldus Jos Vranken, directeur NBTC Holland Marketing. 

Paasbezoek zorgt voor ruim 800 miljoen euro aan toeristische bestedingen 
Toeristen geven naar verwachting dit paasweekend 800 miljoen euro uit in Nederland. Jos Vranken: “Nederlanders die op vakantie gaan in eigen land geven bij elkaar zo’n 60 miljoen euro uit. Daarnaast ondernemen Nederlanders ook veel uitstapjes in ons land wat goed is voor 450 miljoen euro aan bestedingen. Internationale toeristen die Nederland bezoeken voor een vakantie of dagje uit, besteden dit weekeinde gezamenlijk zo’n 300 miljoen euro.”

Bollenstreek, kust en Rembrandt & de Gouden Eeuw
De kust en de Bollenstreek gaan net als voorgaande jaren druk bezocht worden dit paasweekend. “Bollenvelden zijn erg in trek bij toeristen, maar dat heeft soms ook een keerzijde. Bloembollenkwekers ervaren in toenemende mate schade aan de bollenvelden door fotograferende toeristen. NBTC start daarom komend paasweekend een internationale videocampagne die toeristen bewust maakt van het feit dat ze welkom zijn bij de iconische bollenvelden, maar dat ze rekening moeten houden met de gewassen,” aldus Vranken. 

Verder verwachten Nederlandse musea ook veel bezoekers dit paasweekend. “Veel tentoonstellingen staan dit jaar in het teken van Rembrandt & de Gouden Eeuw. Dit themajaar is een initiatief van NBTC waarin allerlei steden en culturele instellingen in Middelburg, Dordrecht, Delft, Den Haag, Leiden, Haarlem, Amsterdam, Hoorn en Enkhuizen samenwerken met diverse tentoonstellingen en activiteiten verspreid door het land. Op die manier creëren we gezamenlijk een mooi cultureel aanbod dat positief bijdraagt aan Perspectief 2030, de nieuwe visie op de bestemming Nederland waarin alle Nederlanders profiteren van toerisme in 2030.”

« Terug