Reiziger beter beschermd per 1 juli, ondernemer geholpen met tool

STO GARANT LOGO.JPGmaandag 09 juli 2018 11:03

Per 1 juli treden nieuwe regels in werking. Dan zijn ook reizigers die zelf de reis bij verschillende aanbieders samenstellen en in sommige gevallen ook de zakelijke reiziger ook beschermd tegen het faillissement van een aanbieder. Gastvrij Nederland (waaronder RECRON) heeft zich grote zorgen gemaakt over de effecten van deze nieuwe op de toeristische diensten. Bij het kabinet heeft Gastvrij Nederland aangedrongen op een eenduidig en mkb-vriendelijk hulpmiddel voor ondernemers zodat zij vooraf weten of zij onder de richtlijn vallen of niet. Gastvrij Nederland is blij dat het kabinet gehoor heeft gegeven aan deze oproep en, in samenwerking met de sector, deze tool heeft ontwikkeld.

Steeds vaker willen reizigers hun eigen reis samenstellen. Maar dat bracht het risico met zich mee dat zij geen rechten hadden op verschillende garanties en bescherming. Dat kwam om dat de Europese wet- en regelgeving hierover uit 1990 dateerde en bescherming alleen gold voor pakketreizen. Een pakketreis is een reis die minimaal 24 uur duurt of minimaal 1 overnachting bevat. Een pakketreis bestaat bijvoorbeeld uit wanneer u een gecombineerd product verkoopt van minimaal 2 van de volgende reisdiensten: (1) personenvervoer; (2) accommodatie; (3) verhuur van auto of ander motorvoertuig; (4) overige toeristische dienst (denk aan: evenementen, excursies, verhuur van sportuitrusting).

Voor de aanbieders van reizen betekenen de nieuwe regels dat zij in meer gevallen dan tot nu toe garanties moeten bieden. Niet alleen aan consumenten maar  nu in sommige gevallen ook  aan zakelijke reizigers. Bovendien geldt de garantiestelling  nu ook voor reizen die reizigers  zelf samenstellen. Ook moeten reisaanbieders  reizigers die zelf een reis samenstellen informeren over de garantiestelling die zij hebben geregeld. Reisaanbieders/ondernemers kunnen zelf kiezen hoe zij hun garantiestelling regelen. Dit kan bijvoorbeeld collectief via een reisgarantiefonds.

Gastvrij Nederland heeft zich grote zorgen gemaakt over de effecten van de richtlijn op de toeristische diensten die worden aangeboden door ondernemers in de horeca, watersport, recreatie en evenementensector in Nederland. Bij het kabinet heeft Gastvrij Nederland aangedrongen op een eenduidig en mkb-vriendelijk hulpmiddel voor ondernemers zodat zij vooraf weten of zij onder de richtlijn vallen of niet. Gastvrij Nederland is blij dat het kabinet gehoor heeft gegeven aan deze oproep en, in samenwerking met de sector, deze tool heeft ontwikkeld.

Eerdere RECRON-berichten:

Labels
Bedrijfsgroep - Buitensport
Bedrijfsgroep - Concerns
Bedrijfsgroep - Dagrecreatie
Bedrijfsgroep - Groepsaccommodaties
Bedrijfsgroep - Kampeer en Bungalow
Bedrijfsgroep - Overig
Bedrijfsgroep - Sauna's en Thermen
Bedrijfsgroep - Zwembaden
Ledenportal homepage nieuws
Provincie - Drenthe
Provincie - Flevoland
Provincie - Friesland
Provincie - Gelderland
Provincie - Groningen
Provincie - Limburg
Provincie - Noord-Brabant
Provincie - Noord-Holland
Provincie - Overijssel
Provincie - Utrecht
Provincie - Zeeland
Provincie - Zuid-Holland
Publiek Nieuws
RECRON Intern

« Terug