Leefstijlvinder (Leisure Leefstijlen)

Leisure Leefstijlen is Leefstijlvinder

Leefstijlen geactualiseerd en beschikbaar op Leefstijlvinder.nl

 

Beter inzicht in de vrijetijdswensen- en behoeften van Nederlanders

Acht samenwerkende provincies hebben de zogenoemde Leisure Leefstijlen geactualiseerd. Ondernemers, overheden en organisaties hebben daarmee beter inzicht in de vrijetijdswensen- en behoeften van Nederlanders. Door een investering van de provincies is alle informatie voor het eerst vrij toegankelijk op de website www.leefstijlvinder.nl

Waarom een update?

Belangrijke ontwikkelingen in het afgelopen decennium maakten een actualisatie van de leefstijlen nodig. Tien jaar geleden, toen de Leisure Leefstijlen in opdracht van RECRON, werden ontwikkeld maakten 50-plussers bijvoorbeeld nog nauwelijks gebruik van sociale media. Een medium als Hyves was destijds groot, terwijl belangrijke actiesites als Vakantieveiling.nl of Groupon nog niet eens bestonden. Tegenwoordig boekt een belangrijk deel van de consumenten vakanties of uitjes via dit soort sites.

Gratis beschikbaar en passend bij de huidige tijd

Voor het eerst zijn de leefstijlen digitaal beschikbaar. Alle informatie vind je op de website www.leefstijlvinder.nl. Deze gratis toegankelijke website biedt ondernemers en overheden veel functionele handvatten. Op eenvoudige wijze kan men bijvoorbeeld zelf een postcodeanalyse uitvoeren. Hiermee kan een specifiek bezoekersbestand worden voorzien van een leefstijlprofiel, waarmee een ondernemer inzicht krijgt in de interesses en wensen van hun (potentiële) bezoekers, wat voor type bezoekers/vakantiegangers dit zijn en hoe je je aanbod en communicatie hierop af kunt stemmen. Een gemeenteatlas biedt inzicht in de omvang van de leefstijlgroepen en het lokale vrijetijdsgedrag.

Update is mede mogelijk gemaakt door

SAMR Marktvinders heeft de leefstijlen beschreven in opdracht van de provincies Groningen, Drenthe, Overijssel, Flevoland, Gelderland, Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht. De provincies werken samen met adviesbureaus en marketingorganisaties, waaronder MarketingOost, die de leefstijlen uitdragen en vertalen naar praktische tools.

Advies en ondersteuning

Je hoeft het niet allemaal zelf uit te zoeken. MarketingOost en de gecertificeerde adviesbureaus bieden je graag ondersteuning. We helpen je inzicht te krijgen in de verschillende doelgroepen en geven daarnaast ook richting in passende doelgroepen bij jouw onderneming of organisatie.  
Meer weten over de nieuwe leefstijlen en wat wij kunnen betekenen? Neem contact op met Wieteke Kalkema via 038 - 468 6651 of wkalkema@marketingoost.nl of met een van de gecertificeerde adviesbureaus

RECRON is in 2008 i.s.m. onderzoeksbureau SmartAgent begonnen met de Recreantenatlas onder de naam Gastvrij Nederland. Sinds 2011 is RECRON hiermee verder gegaan als de RECRON InnovatieCampagne en vanaf 2013 is dit Leisure Leefstijlen geworden. Vanaf 2018 heeft MarketingOost samen met onderzoeksbureau SAMR (voorheer Smart Agent) en acht provinciers deze update gerealiseerd. RECRON is betrokken bij de inhoud en strategieontwikkeling.