Achtergrond

Meest gestelde vragen

Heb je een vraag?

We hebben de meest gestelde vragen hieronder voor je op een rij gezet. 

  • 1. Wat is het verschil tussen een vaste plaats, seizoenplaats of toeristisch kamperen?

    Bij toeristisch kamperen heb je een toeristische plaats op de camping en sta je daar enkele dagen/weken. Daarna moet je weer weg. Een seizoenplaats geldt voor enkele maanden tot een maand of 6 en na die periode neem je je kampeermiddel weer mee. Bij een vaste plaats staat het kampeermiddel het hele jaar op de plaats. Overigens kan het wel zo zijn dat je de plaats waarop je kampeermiddel staat het hele jaar huurt, maar dat je gedurende een beperkte periode gebruik mag maken van je plaats en kampeermiddel (bijvoorbeeld gedurende de periode van april tot en met september). Bij een vaste plaats blijft het kampeermiddel dus in zijn algemeenheid staan op de plaats.

  • 2. Ik heb een (toeristische) boeking gedaan en heb hier een vraag over

    Heb je onlangs een boeking gedaan bij een camping, vakantiepark of groepsaccommodatie voor een toeristisch verblijf? Dan kan het zijn dat je hier een vraag over hebt. We adviseren je in dat geval contact op te nemen met het bedrijf waar je jouw boeking gedaan hebt; zij kunnen jouw vraag het best beantwoorden.

    Benieuwd naar jouw rechten en plichten? Die vind je in de RECRON Voorwaarden

  • 3. Ik wil graag een stacaravan of chalet kopen, waar moet ik op letten?

    Ben je van plan een stacaravan of chalet te kopen? Zo’n eigen vakantieobject is natuurlijk heerlijk om te hebben, maar om niet voor verrassingen te komen staan, hebben we een aantal tips voor je op een rijtje gezet:

    • Oriënteer je op de mogelijkheden
    • Bekijk je rechten en plichten
    • Schakel een taxateur in
    • Laat een aankoopkeuring doen
  • 4. Ik heb een vaste plaats en heb hier een vraag over

    Je heb een eigen stacaravan of een chalet op een vakantiepark of camping. Dan kunnen er verschillende situaties zijn waar je vragen over hebt. Denk bijvoorbeeld aan: 

    • Het eigen gebruik van je chalet of stacaravan
    • De verhuur van een chalet of stacaravan aan derden
    • Het bedrijf waar je de grond huurt wordt verkocht
    • Het bedrijf waar je de grond huurt gaat herstructureren

    Alle informatie die je nodig hebt in deze situaties hebben we voor je verzameld op de pagina over het bezitten van een chalet of stacaravan.

  • 5. Waar vind ik de RECRON voorwaarden?

    Is een bedrijf aangesloten bij HISWA-RECRON en is één van de sets RECRON Voorwaarden bij hen van toepassing? Dan moeten vooraf of tijdens het sluiten van het contract de voorwaarden met jou gedeeld worden, en ga jij als gast hier ook mee akkoord.

    In de RECRON voorwaarden zijn de rechten en plichten opgenomen die gelden in de samenwerking tussen de ondernemer en de consument. Deze RECRON voorwaarden zijn tot stand gekomen na overleg met de ANWB en de Consumentenbond en geven inzicht in de regels die gelden. Hierdoor is het voor zowel de ondernemers als de gasten duidelijk hoe het onder meer zit met zit met garantie, annulering, aansprakelijkheid en betalen. 

    Je ontvangt de voorwaarden dus bij het boeken of het afsluiten van een contract. Wil je het nog eens rustig nalezen? Dan vind je de RECRON Voorwaarden ook op onze website.

  • 6. Waar kan ik terecht als ik een geschil of klacht heb?

    Heb je een geschil met een recreatieondernemer? Het advies is om tijdens een gesprek met het bedrijf/de recreatieondernemer tot een oplossing te komen. Als er geen oplossing wordt bereikt, dan kun je een geschil voorleggen bij de Geschillencommissie Recreatie of aan de burgerlijke rechter.

    Huur je een vaste plaats bij een recreatieonderneming en heb je een klacht?

    Meld je klacht altijd eerst bij de eigenaar van de camping/vakantiepark. Hij heeft dan de gelegenheid om als eerste de klacht op te lossen. Lost de recreatieondernemer de klacht na de melding niet op, stel de eigenaar dan binnen twee weken schriftelijk in gebreke (per aangetekende brief). Stuur hierbij ook bewijs mee. Geef de campingeigenaar in deze brief een termijn waarbinnen de klacht moet zijn opgelost. Een redelijke termijn is ongeveer twee weken. Wordt de klacht ook na de termijn uit de brief niet opgelost, dan is de camping/vakantiepark in gebreke en kun je actie ondernemen en kun je de klacht voorleggen aan de Geschillencommissie Recreatie. De klachtenprocedure en termijnen staan in één van de laatste bepalingen in de algemene voorwaarden van de RECRON Voorwaarden.

     

  • 7. Ik wil werken in de recreatiesector, waar moet ik zijn?

    Ben je op zoek naar vacatures? 

    Wil je meer weten over de opleidingsmogelijkheden om uiteindelijk in de recreatiesector te werken? We hebben een mooi overzicht voor je gemaakt. 

RECRON-Voorwaarden

In de RECRON-voorwaarden zijn de rechten en plichten opgenomen die van belang zijn binnen de samenwerking tussen de ondernemer en de consument. Deze RECRON voorwaarden zijn tot stand gekomen na overleg met de ANWB en de Consumentenbond en geven inzicht in de wettelijke richtlijnen die gelden. Ook voor als je met je stacaravan of chalet gebruikt maakt van een vaste plaast zijn er RECRON-voorwaarden. In deze voorwaarden lees je alle rechten en plichten van jou als consument, maar ook die van de recreatieondernemer.